Wednesday, July 21, 2010

Jeg har lest.

En bok.

Boken heter Kors på halsen- tre søstre om selvskading.
Den er skrevet av Camilla Heiberg Nilssen og Helene Storm.
Fås kjøpt HER.



Nok ren fakta, og over til noe synsing fra min side.
Boken handler om Ida, som ifølge boken er betegnet som en av norges verste selvskadere. Hun skader seg ofte, og ofte så alvorlig at legene sier at det var 50%sjangse for at hun ville overleve. Jeg tror boken er viktig, kanskje spesielt for pårørende, og helsepersonell. Søstrene skriver brutalt ærlig om hvordan de har blitt møtt av diverse helsepersonell. Både på godt og vondt.
De skriver åpent om sin redsel, sin konstante frykt for at telefonen skal ringe, og stemmen på andre siden fortelle dem at Ida har kuttet for dypt, eller truffet feil.

På mange måter vil jeg anbefale boken. Den kan gi folk et nytt perspektiv på ting. Og jeg håper at noen av de "dårlige" sykepleierne og legene jeg har møtt, kanskje møter seg selv litt i døra, og tenker: "hvordan kan noen møte ett annet menneske med så lite respekt?"

At noe helsepersonell leser det Finn Skårderud, Svein Øverland og Lise Studsgård skriver om at selvskading ikke utelukkende blir gjort for å manipulere.

Det jeg savnet ved boken var følelsene bak, HVORFOR skader hun seg, HVA tenker hun i øyeblikket, ja, rett og slett litt mer Ida. Men ellers, en bra bok, jeg angrer ikke på at jeg brukte penger på den. Akkurat nå er den på utlån til personal på Varatun. Men si i fra om du vil låne den når den kommer tilbake.

9 comments:

  1. sv; Ser du ikke headeren:/? Hvilken nettleser har du ?

    ReplyDelete
  2. Hei :)
    Er dette en blogg? Er bare kjapt innom for å se, satt meg bare ned og søkte på "kors på halsen". Jeg er veldig nysgjerrig på hva jeg kan finne på nettet, siden jeg er Ida som søstrene mine skriver om i boka.
    Jeg er enig med deg. STERK, RØRENDE, VIKITG og GOD bok, men for å kunne gi andre mer innsikt i en selsvkaders verden, og ikke kun de pårørendes, så burde det stått mer fra meg. Hva jeg tenker, hvorfor jeg skader meg, OSV. Jeg håper veldig, veldig at jeg kan få til å skrive en oppfølger. Det er et fjernt håp, men håp er det hvertfall. Til og med litt tro ;)
    Jeg fant en filmsnutt av meg selv (de siste åra har jeg filma meg selv, 1-3 min av gangen, for å fortelle kameraet hva jeg tenker på. Jeg fant en video som jeg filma for et år siden der jeg sier at det kan bli bok av dette, jeg kan holde foredrag, bruke min erfaring til å hjelpe andre. Jeg var dårlig i formen, og ante ingenting om noe som helst (eller gjorde jeg det??). Nå er boka skrevet og foredraget holdt. Jeg begynner å jobbe med dette, jeg har ikke teorien, men jeg har praksisen.
    Er du selsvkader?

    ReplyDelete
  3. Nå kan du tror jeg følte meg lur. Har lest litt i bloggen din(som er UTROLIG bra!), og ser jo lett at du er selvskader. Jeg bare googla raskt gjennom hele nettet i går..
    Jeg har ikke lest så mye enda, men det jeg har lest til nå er så utrolig bra skrevet!
    TAKK på min og mange andres vegne for at du har denne bloggen.

    ReplyDelete
  4. Hei Ida:) så koselig med kommentar fra deg:D Jeg håper på en bok til, med dine tanker om hvorfor. Hyggelig at du liker bloggen:D

    ReplyDelete
  5. Nå har jeg sittet her og lest bloggen din. Utrolig sterk blogg, og jeg må si at jeg blir stolt over deg, som tørr og stå fram. Stå på. Denne bloggen er lagt til i favoritter

    ReplyDelete
  6. Anonymous5:44:00 PM

    Jeg synes du er meget flink...ikke bare ved å dele personlige og generelle opplysninger til allmennheten, men at du fremdeles klarer å være sterk! Dette til tross for enkelte spl. og behandlere har en motbydelige måte å skulle "behandle", nemlig ved å oppføre seg som om pasienten egentlig ønsker oppmerksomhet ved selvskading/selvmordsforsøk og ikke god hjelp og naturlig omtanke. Takk for god lesing!

    ReplyDelete
  7. den boka skal eg jammen bestille :):)

    ReplyDelete
  8. sv: det var et godt resonert svar. Jeg vet ikke om jeg kunne klart å bo i en grotte uten å få en smule klaustrofobi eller noe i den duren, men ellers tror jeg det hadde vært så koselig.

    Vi får se om jeg klarer da. Da blir jeg nok litt imponert selv. Men har motiviasjon da så da går det vel.

    ReplyDelete
  9. Hei, Ida! Jeg kjøpte boken for mange uker siden, og har lest hele. den er virkelig bra, og boka er veldig inspirerende. Jeg er selv en selvskader, men får bare noen få kutt, ikke dype. Men, ønsker virkelig å slutte med dette. Stå på, Ida. Du er fantastisk!

    ReplyDelete

Jeg setter stor pris på om du legger igjen ett lite hei når du har vært innom:D