Monday, July 19, 2010

Forklaring?

Hvordan forklarer man noen hvorfor man selvskader?
Hvordan man kan sitte å kutte seg selv, ofte så dypt at en må sy?

For mange er dette helt uforståelig, og det kan jeg forsåvidt godt forstå.
For min del er dette et tema, som jeg skulle ønske jeg hadde ett kort og enkelt svar på, men slik er det desverre ikke. Jeg kan fortelle min historie angående selvskading, og det er på en måte den forklaringen jeg kan gi.

Advarsel: VIDERE INNHOLD KAN VIRKE TRIGGENDE FOR NOEN.



I en alder av ca 10-12år, begynte jeg å tenke at livet ikke var noe å være glad i. Jeg fantaserte og planla hvordan man kunne ta livet av seg. Heldigvis var jeg ikke kjempe kreativ, så det ble med tanker og planer.

(bildet er googlet)
En dag jeg hadde vært på ungdomsklubb, i 8.klasse, var jeg mer trist og lei enn kanskje vanlig. Jeg søkte mye voksenkontakt husker jeg, og satt i gangen sammen med hun som tok inngangspenger. På veggen der var en stor korktavle, og der var det tegnestifter. Jeg satt ofte og lekte med disse, og akkurat denne dagen, puttet jeg ett par i lomma. På veien hjem gikk jeg og fiklet med dem, og endte opp med å skrape megselv. Merkelig nok merket jeg at tankene forsvant litt, fokuset ble flyttet til det fysiske vondtet.

Det var der det startet, så uskyldig, med noen risp fra en tegnestift. Månedene gikk, og snart var ikke rispene fra tegnestiftene nok. Jeg gikk over til hele høvler, som jeg dro sidelengs, først bare en gang og to om dagen, så ble det mer og mer. Det gikk over ett år, før jeg var på konfirmant tur, og skulle i badeland. Her var det en leder, som oppdaget "kuttene" mine.

Den dag i dag er jeg ikke sikker på om jeg ubevisst ville at hun skulle se dem, eller om jeg bare glemte meg ut når hun skulle hjelpe meg å feste nøkkelen til skapet rundt håndleddet. Uansett, ballen begynte å rulle, hun tok meg med bort til presten på første pause vi hadde på turen hjem, og jeg måtte avtale å møte ham på mandagen. Så er ting litt difust, hvilken rekkefølge og alt det der, men jeg vet at samtalene med sosiallærer og helsesøster på skolen ble hyppigere. Helt fram til hallveis i 10. klasse. Da hadde lærer også sett kuttene mine, og snakket med meg om at hun var bekymret. Helsesøster ville henvise meg til psykolog, men jeg nektet. Jeg ville ikke at foreldrene mine skulle få innblikk i hva jeg tenkte.

Den dagen jeg ble 16 husker jeg at de endelig hadde fått gang på ting, og foreldrene mine var innkalt til møte. (må legge til at sosiallærer på barneskolen altså for 3 år siden visste at jeg ikke hadde det bra, og at jeg gikk med dødsønske og suicidalplaner) Men jeg var ganske utspekulert, og visste at jeg nå var 16, og at det begrenset foreldrene mine sin innsynsrett i hva jeg fortalte, så før læreren fikk gjort så mye mer, marsjerte jeg bort til skolelegen (som tilfeldigvis var på skolen denne dagen siste torsdag i mnd) og forkynte for han og helsesøster som også var der at NÅ kunne de få henvise meg. Helsesøster var i ekstase. Og henvisning ble sendt pronto.

22.feb 2003 begynte min "karriere" innen psykiatrien. Jeg hadde fått med meg en fantastisk lærer, så jeg skulle slippe å gå alene. Jeg husker at jeg spurte hvor lenge jeg måtte gå der, og svaret var ca 3 mnd.

Siden den dagen har jeg hatt 5 behandlere på poliklinikken, vært innlagt ett sted mellom 30 og 40 ganger. Nesten alle gangene på tvang. Men nok om det. Selvskading var temaet i dag.

Selvskadingen har alltid vært et tema i behandlingen, men det har aldri fått hovedfokus, jeg leser i diverse journalnotat at behandlere og sykepleiere har bevisst valgt å la det ligge.
 "ga ikke barberbladet oppmerksomhet i det hele tatt." "Pasient kommer til time med store bandasjer, jeg velger å ikke gi dem oppmerksomhet."  Og jeg undres, er dette en lur måte å bli kvitt problematikken på? Jeg vet ikke, jeg er ikke kvitt det ennå iallefall.

I løpet av de siste 7 årene har selvskadingen variert i hyppighet og mengde, men det siste året har den eskalert voldsomt, Jeg husker, i mars/april i fjor, at jeg første gang var med en venninne for å sy, og jeg tenkte, at så dypt skal jeg aldri skade meg. Det ser jo helt forferdelig vondt ut.



(bildet er googlet)


Men dagen kom, jeg var veldig dårlig, hadde egentlig planlagt noe som jeg tror kunne satt en endelig stopper for livet mitt, men jeg skulle "bare" skade meg litt først. Så plutselig var far på vei hjem, og jeg var jo hjemme, og alt ble stress. Da kom det første kuttet som måtte sys. Jeg hadde vært i kontakt med varatun, og ble nermest kommandert opp dit. Satt der en stund, til ting blødde gjennom, så ble jeg kommandert opp på legevakten. Så var det gjort. Ingenting har noensinne vært godt nok igjen.

En annen ting som skremmer meg, er at det blir dypere og dypere, og vanskeligere og vanskeligere å slutte når jeg først har satt i gang. Når jeg er innlagt ender det som regel med beltelegginger, og hjemme er det en evig kraftanstrengelse, jeg får aldri gjort meg "ferdig."

Men, gjør det ikke vondt? Nei, det er kanskje ennå mer skremmende, jeg kjenner ikke smerten i det hele tatt. Jeg ser bare skaden jeg gjør. Legene sier som regel fra før de setter bedøvelse, og etterhvert har jeg mye arrvev, så det å stikke i huden min er ett prosjekt i seg selv, jeg har sett mange sykepleiere forvrenge ansiktet sitt i smerter når legene stikker. Men jeg kjenner det ikke. Smerten på innsiden er så stor.

Det eneste jeg kan kjenne av og til er mens de syr, når de plutselig treffer ett sted de ikke har bedøvt ordentlig, det kan være litt ubehagelig. Og dagen etterpå spiser jeg somregel en paracet for å kunne bruke armene normalt.

Men, kan du ikke bare la ver?
Jeg skulle inderlig ønske at jeg kunne det, men til nå er det den eneste mestringsstrategien jeg har prøvd som fungerer, om så bare for noen minutt. Jeg skulle inderlig ønske at jeg hadde en annen måte å få ut smerten på, men enn så lenge er jeg redd jeg blir fast besøkende på legevakt og psykehus med mer eller mindre jevne mellomrom.

Tenk på dette dersom du sitter der og tenker på å skade deg for første gang. Er det verdt det? Det fikser ingenting, det gir deg i bestefall en liten pause, men tenk på alle sommerdagene du må gå med langermet, tenk på alle spørsmålene, på all forklaringen, på alle begrensningene du lager for deg selv. Og ikke minst på bekymringen du legger på de rundt deg, for selvskading er skremmende for de som står rundt.
s

20 comments:

  1. medmenneske11:51:00 AM

    Når du skriver historien din i korte trekk som her, sitter jeg igjen enda mer uforstående til hvordan du, vakre sjel, kan gjøre dette mot deg selv.

    Samtidig ser jeg rullegardinene rulles langsomt opp og utsikten til mine egne problemer blir klarere. Men mine tegnestifter er mat. Mine arr er stadig større buksestørrelser. Og jo større buksestørrelser, desto større tegnestifter..

    ReplyDelete
  2. Hei Cathrin! Jeg ville bare legge igjen et lite hei, men det var vanskelig å vite hva mer jeg skal skrive. Jeg skal ivertfall huske på deg i bønn. Kom gjerne innom oss på gården på vatne en gang du er på tur med hesten, eller for å ta en ridetur med hesten vår, Raxen. Han har godt av å bli brukt mer enn det Torill og Jeg får tid til :)

    mvh Jone

    ReplyDelete
  3. Takk for kommenar Begge to.. Jone, kanskje jeg tar deg på ordet en gang:D

    ReplyDelete
  4. Dette var et sterkt innlegg Cathrin!
    Vanskelig å finne ord.. Håper bare at du klarer å finne andre måter å bli kvitt de vonde tankene på, enn å skade deg. Hjelper det å skrive? Du skriver i hvert fall veldig bra, og det er sterkt gjort av deg å "komme ut" slik du gjør her.
    Det er helt sant, det er uforståelig at du ønsker å skade deg selv!
    Stor klem fra Grete

    ReplyDelete
  5. Tusen tusen takk Grete. Setter pris på det. og deg:p

    ReplyDelete
  6. Å eg deg :)

    ReplyDelete
  7. sterkt innlegg dette her, og veldig bra skrevet
    kjenner meg veldig godt igjen i dette du skriver.

    synes det er modig av deg å skrive om dette temaet

    ReplyDelete
  8. sterkt innlegg. fekk litt klump i halsen men kjenne att veldig masse av det du skrive.

    klemme<3

    ReplyDelete
  9. Takk for kommentar <3
    Sterkt innlegg, det er virkelig ikke verdt det! EN DAG så er vi over det.. *prøveåtenkepositivt* Ønsker deg en fin dag :)

    ReplyDelete
  10. jeg er også selvskader, og kjenner meg litt for godt igjen, jeg sliter med selvskading og selvmordstanker, det er som du sier det begynner med en liten ting og bare ett risp, med meg så gikk det såpass langt at det endte med en biffkniv.. alle mener det er ubegripelig og så sier folk: slutt med det! men det er så mye enklere sagt enn gjort når du er avhengig og har gjort det i flere år, endt opp på sykehus en del ganger, det gikk så langt at jeg ble innlagt på psykriatrisk avdeling, nå bor jeg på barneverns instutisjon etter å ha bodd 13år i fosterfamile.... jeg skjønner nøyaktig åssen det er :/<3

    ReplyDelete
  11. Anonymous5:33:00 PM

    Begynte å gråte da jeg leste dette. Jeg har kuttet meg selv i ett år nå, er det forsent da? For sent for meg å slutte?

    ReplyDelete
  12. Det er aldri for sent!! Jeg er selv over 300 dager skadefri nå etter 13 år i helvete! Stå på!

    ReplyDelete
  13. Anonymous10:36:00 PM

    Hva gjør du isteden for å skade deg selv? Vet ikke hvem jeg skal snakke med dette om og skammer meg utrolig over det. En av mine beste kompiser kom til meg på skolen i forrige uke å spurte meg om hvorfor jeg gjør det, men som du skriver så er det vanskelig å si akkurat hvorfor. Og jeg har sett at noen av venninnene mine stirrer litt på armene mine hvis jeg glemmer meg og drar opp genseren til albuen. Har også en veldig nær venn som har spurt meg om å snakke om det, men jeg vet ikke hva jeg skal snakke om. Det virker som om hun har det kjempebra i forhold til det jeg har gått igjennom de siste 6 årene, så jeg vet ikke om hun vil forstå..

    ReplyDelete
  14. Her har jeg skrevet litt om det å ikke skade seg.

    ReplyDelete
  15. Nei, ser linken ikke ble med sor.rvts.no/no/refleksjon/fortellinger de tre øverste er mine.

    Ellers vil jeg bare anbefale deg å få hjelp av profesjonelle, jeg vet ikke hvor gammel du er, men dersom du går på skole er helsesøster eller rådgiver ett bra sted og begynne!

    ReplyDelete
  16. Anonymous10:48:00 PM

    Ble 16 år på torsdag. Men vet ikke hva jeg skal begynne å si hvis jeg går til en rådgiver .. Føler det blir litt kleint og at jeg vil ikke begynne å gråte osv

    ReplyDelete
  17. Mye bedre å få hjelp før det går for langt....!!! Ta mot til deg og oppsøk helsesøster! Eller snakk med en annen voksen du stoler på, kanskje en prest eller en leder på ungdomsklubben?

    ReplyDelete
  18. Anonymous10:36:00 PM

    Hei.kom over bloggen din nå og må si du skriver veldig bra. Jeg synes dette var et veldig ærlig å sterkt innlegg, og jeg er veldig glad jeg leste det. Sliter med spiseforstyrrelser å gå til behandling. Jeg har null selvbilde og har blitt så sint på meg selv i det siste fordi jeg har følt meg veldig håpløs, det gikk så langt at i forje uke fant jeg fram kniven å begynte å kutte, på en plass (jeg vill ikke at det skal vises) jeg skjønner ikke hva faen jeg tenkte på, og da jeg var ferdig innså jeg hvor langt opp armen det var... Jeg må nå gå med genser. Jeg angrer, men samtidig ikke. Jeg føler jeg fortjente det. Jeg sa det til behandleren min i dag, så jeg skal jobbe med det. Jeg gjorde det to ganger i forje uke, og er redd jeg kommer til å gjøre det selv. Tenker at det går jo ikke over noen andre enn meg selv. Men jeg vill jo ikke ha arr. Så jeg skal jobbe med å få ut sinnet mitt på en sunnere måte. HUff dette ble en lang kommentar. Isåfall, du virker som ei sterk jente, stå på videre !

    ReplyDelete
  19. Takk for kommentar! Jeg heier på deg, og i og med du er tidlig ute med behandling er jeg nesten helt sikker på at du kommer utav det!

    ReplyDelete

Jeg setter stor pris på om du legger igjen ett lite hei når du har vært innom:D