Friday, January 6, 2012

Uvirkelig

Jeg sitter og leser i arkivet mitt, leser om kutt, om tanker om å dø, om fortvilelse og desperasjon. Og det hele føles uvirkelig. Som om det var ett annet liv, en annen verden. Noen andre som opplevde det. 69 dager skadefri i dag. Og det er forbausende lett. Dagene suser avgårde, og skadetrangen er bare unntaksvis tilstede. Jeg klager ikke, for all del, men jeg føler det er urettferdig. Jeg leser om andre som strever og jobber og styrer på for å få det til, mens jeg bare leker meg gjennom.

Nå skal det nevnes at jeg i 2011 hadde to like lange perioder skadefri, og det var ikke like lett. Kanskje gjorde jeg jobben da? Kanskje det virkelig er sant som de har sagt, at det blir lettere og lettere. Kanskje de sprekkene jeg har hatt har vært nettop det, en sprekk. Og ikke verdens undergang slik som det føltes når det sto på.

Nå skal jeg snart begynne i gruppeterapi, og det er jeg spent på. Er virkelig glad at det tilbudet kom nå, når jeg er såpass reflektert rundt alt, så jeg ikke kommer inn der med ett super neagtivt fokus. Hadde det vært for ett år siden er jeg redd jeg hadde dratt folk ned i gjørma sammen med meg. Nå tror jeg kanskje jeg kan klare å være ett positivt tilskudd til gruppa. Blir uansett spennende.

Det virker som medisineringen virkelig funker, det er godt å kjenne på, jeg har jo alltid vært skeptisk til medisiner. Ikke kan jeg seponere dem selv heller når jeg får for meg at alt går bra, og jeg trenger vel ikke medisiner, siden jeg får det som depot sprøyte hver 14 dag.

Nei, det er deilig å kjenne på at livet går min vei. 13 år med selvskading, og 6 år med 40 innleggelser var vel nok kanskje?

5 comments:

  1. Anonymous5:36:00 AM

    så flotte blogg du har laga Cathrin. e nok mange som har nytte av lese at det går bra, for da om en sliter psykisk. du kan hjelpe folk som sliter med å stå opp å vær ærlig å fortelle om koss du har hatt det. mange setter stor pris på slikt. du har mye å gi. vær stolt av deg selv. du kan være motivasjon te andre. når du er tøff og så sterk å tørr fortelle om koss psyken har vært for deg :)
    Veldig BRA :D .. TOMMEL OPP FOR DEG :)
    stå på :)

    ReplyDelete
  2. Eg syns det var nok eg, ferdig nå! Flinka!

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:52:00 PM

    Hei :-) Så bra at du holder deg skadefri. Du er god. Ville bare si at jeg kjenner meg igjen i det du skriver om at det går lett denne gangen... Jeg har selv sletet med selvskading. Mye opp og ned, sprekk på sprekk. Daglig skading igjen. Men plutselig gikk alt lettere nesten uten at jeg merket det. Plutselig satt jeg på julaften og tenkte at på året som var hadde jeg for første gang på mange år ikke en eneste innleggelse. Var det mulig? Når jeg tenker tilbake tror jeg all den jobbinga som ble gjort når jeg var skikkelig sjuk, men som til tider virket meningsløs da faktisk har hjulpet. Jeg heier på deg!!

    ReplyDelete
  4. JA, jeg håper virkelig dette er slutten på det hele.

    ReplyDelete

Jeg setter stor pris på om du legger igjen ett lite hei når du har vært innom:D