Saturday, January 7, 2012

Om å miste lappen..

Jeg fikk melding av Lise om jeg kunne skrive litt om det å miste lappen pga psyken. Så da gjør jeg det.

18 august 2009 hadde jeg stukket av fra psykehuset. Og ble etterlyst og etterhvert funnet av politiet. Jeg satt i bilen og skulle ta livet av meg. En av de som kom spurte om jeg hadde lappen, og om han kunne få se den. Det kunne han jo, men her snudde det hele, han inndro sertifikatet mitt. på stedet. Og tok bilnøklene mine. "Du får det igjen senere" Ett par dager senere oppsøkte jeg politistasjonen i Sandnes for å hente sertifikat og nøkler, men her fikk jeg beskjed om at sertifikatet var inndratt og at jeg måtte kontakte en eller annen mann for å høre hva dette betydde. Så begynte ringerunden for å finne før nevnte mann. Når jeg endelig kom til rett person kunen han fortelle at førerkortet var inndratt av medisinske årsaker.

Jeg ringte fylkeslegen for å høre hvor fort jeg kunne søke om lappen igjen, og fikk beskjed om at det kom til å ta 4-5 uker før de hadde tatt stilling til om jeg skulle få den tilbake. Slik jeg husker det fikk jeg ett brev i posten med beskjed om at for å få lappen tilbake måtte de ha en legeerklæring på skjema NA202. Uheldigvis for meg fikk jeg ikke fastlegen til å skrive at jeg ikke hadde en alvorlig sinnslidelse, så fylkeslegen bestemte at jeg ikke kunne få lappen igjen uten spesialist erklæring.

Så begynte "kampen" mot mine egne behandlere. Jeg prøvde å få dem til å søke om lappen minst en gang i mnd frem til februar mars, da mente de at jeg hadde vært stabil lenge nok til at de anså det som forsvarlig. Da var det avgårde til fastlegen først, for å få en generell erklæring fra henne. I denne omgang hadde jeg lest meg opp på om min lidelse kunne klasifiseres som alvorlig sinnslidelse, det gjør den heldigvis ikke, selv om man i perioder er på grensen til psykose. Så jeg fikk fastlegen til å krysse på nei på dette, i tillegg til denne så måtte min psykolog skrive en erklæring om at jeg var skikket til å ha lappen, og noe om hvor viktig det var for meg å ha den. At jeg ble hemmet i hverdagen og isolert uten lappen.

Søknaden ble ikke sendt før i april tror jeg, og da tok det 4-8 uker før fylkeslegen hadde vurdert om jeg var skikket. Gleden var derfor stor når brevet kom om at jeg hadde fått dispensasjon fra helseforskriftene og fritt kunne kjøre bil igjen.

Når du får dispensasjon, så får du bare det for ett år. Så i mars året etterpå var det samme suppa igjen, med legeerklæring og spesialist uttalelse, heldigvis var jeg inne i en ganske god periode da, og psykologen anbefalte derfor at jeg kunne få lappen for flere år. Jeg hadde også vist i året som gikk at jeg ikke brukte bilen til noe destruktivt. Så nå har jeg lappen helt fram til 2016.


Aktuelle linker her og her

Dersom noen lurer på noe er det bare å ta kontakt med meg, enten, på mail eller på facebook.. All kontaktinformasjon finnes på høyresiden her;)

5 comments:

  1. Tusen takk for at du skrev dette innlegget! :)

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:48:00 AM

    Takk for oppklarende innlegg! :)

    ReplyDelete
  3. så utrolig bra at du fikk tilbake lappen! :)

    ReplyDelete
  4. Ja, veldig glad for det

    ReplyDelete

Jeg setter stor pris på om du legger igjen ett lite hei når du har vært innom:D