Monday, April 5, 2010

Hvem er vi?

"VI" som er psyke? eller De som er psyke, de andre? Eller bare du og jeg?

Kanskje er du en av de som faktisk slipper unna psykdom? Eller kanskje er det deg det rammer i morgen? Eller kanskje søster, bror, kjæreste eller besteforeldre? du vet aldri, og det kan ramme hvem som helst, hvilken dag som helst... Ingen er immune.

Alikevel virker det som om mange tror det, mange tror at vi som er psyke er en egen rase, som sitter innelåst på psykehus eller DPS. Vel newsflash til dere, sånn er det ikke. Ja, jeg er psyk, noen vil si jeg er alvorlig psyk. Fylkeslegen og min fastlege og sikkert mange andre fagfolk er enige i at min diagnose, selv om den ikke er klassifisert som det, kan sidestilles med en alvorlig sinnslidelse. Javel, det kan godt hende. Og i perioder er jeg tilbøyelig til å være enig. MEN, de aller flest psykisk syke mennesker har bedre perioder, noen bedre enn andre selvfølgelig.

Jeg foreksempel, har vært syk i 10 år, eller mer, jeg har iallefall skadet meg i 10 år. Gått i behandling siden 2003, men fikk min nåværende diagnose (emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse borderline type) sommeren 2008. Det betyr IKKE at jeg har vært innlagt i 10 år..

Jeg ble innlagt første gang i 2005, var inne en helg, og fikk beskjed om at jeg ikke hadde godt av det (noe som sikkert var sant, jeg var lett påvirkelig, og kunne nok blitt ennå dårligere) så gikk det ett helt år til neste gang. og faktisk ett helt år til gangen etterpå. i 2007 var jeg veldig dårlig og var inne tilsammen en måned i desember, så var jeg hjemme i jula, for å bli innlagt igjen 3 januar... så var vi i gang. Nå har jeg vært innlagt 30 ganger. I tilsammen ca ett år.
MEN i mellomtiden, har jeg jobbet, vært leder i sandnes KRFU, sittet i fylkesstyret, sitter i bydelsutvalget, kjøpt meg hest, ridd masse kurs og faktisk to konkurranser.


Fotograf A.W.R
Blitt intervjuet i ett magasin: Dokument innenfra blitt intervjuet i radioen og i krigsropet (det finnes ikke på nett såvidt jeg vet) Vært i Oslo, Bergen og Kristiansand for å snakke om min historie, og spille litt. Jeg har dirigert aspiranter og juniorer og hatt egne elever. Jeg har spillt på en mengde Gudstjenester. Og passet et minst tosifret anntall barn.

Men samtidig har jeg vært en hyppig gjest bl.a på legevakten. Ja, jeg er psyk, men samtidig er jeg Cathrin.

Cathrin som LIKER å være sosial, men som beklageligvis ikke alltid orker, Cathrin som liker å stille opp for andre, Cathrin som elsker og være i timesvis i stallen, som liker og gå masse tur, som elsker de gode samtalene.
Friske Cathrin...

12 comments:

  1. Anonymous3:14:00 AM

    Så bra innlegg!!

    ReplyDelete
  2. Det er utrolig sant det du sier. Man er ikke bare psyk. Og folk har et helt feil inntrykk av oss psyke mennesker.

    ReplyDelete
  3. Hei...Takk for flott kommentar! :o)

    Jeg tror det er lett å ta feil av psyke mennesker, nettopp fordi det er så lite fokus rundt det å være psyk... Det er fortsatt tabu å ta opp psykisk helse i Norge 2010 - det er en skam!

    Jeg legger deg til på bloglovin *S*

    ReplyDelete
  4. Du skriver utrolig bra! :)

    SV; Hihi, ser for meg at jeg løper rundt i stuen her på sykehuset og fester tråder i pottplantene:P Det med lappene var forresten en god ide:)

    ReplyDelete
  5. veldig bra innlegg :) jeg er enig i det du skriver, vi blir jo nesten sett på som "egen rase" - men hallo - vi er jo bare mennesker vi å...! psyk eller ikke...!

    (( ;) har gått i korps i 11 år og vært dirigent selv en liten stund ;) og elsker hester :D ))

    ReplyDelete
  6. Cathrin, du skrive utroligt bra! Det e spennandes å lesa det du skrive, og eg beundre deg for at du skrive blogg om dette. Stå på!
    Du e flinke :)

    ReplyDelete
  7. Du skriver veldig bra! legger deg til på bloglovin :)

    SV: jeg vil tro at den kommer i butikkene også. bare at man kan forhåndsbestille den f.eks på nettbutikker. arkbokhandel.no bestilte jeg :)

    håper du får en god helg!

    ReplyDelete
  8. SV; jegspilte klarinett og ess-klarinet ;)

    ReplyDelete
  9. Godt innlegg. Selvfølgelig har man et liv utenom å være psyk.. det må vel folk forstå!
    Liker bloggen din så godt!

    Du mååå bli med neste gang! :D

    ReplyDelete
  10. Jeg synes du er flink. Selvfølgelig er du så mye mer enn bare psyk!

    sv: godt svar, kanskje du kunne gitt henne matforgifting :D

    ReplyDelete

Jeg setter stor pris på om du legger igjen ett lite hei når du har vært innom:D