Sunday, December 23, 2018

Hva skjer, legevakten?

Legevakten, hva driver dere med? 

Jeg, en dame i 30 årene, som har skadet meg de siste 20 årene, som helt sikkert er en hodepine for helsevesenet på flere plan, også økonomisk. Fortjener jeg ikke like mye helsehjelp som andre? Jeg undrer meg over at sandnes legevakt lager egne regler for meg, som at jeg blir sendt til sus for suturering av kutt som ikke er sykehusmat i alvorlighetsgrad, men som legevakten ikke har ressurser til å sy dersom det tar mer enn 30 min? Jeg er jo en innbygger i sandnes kommune på lik linje med andre, og man kan jo lure på om det er en straffereaksjon, at man skal prøve å straffe meg skadefri? Jeg lurer på om alle pasienter som krever mer enn 30 min av legens tid, feks barn som ikke sitter i ro. Blir de da holdt fast og sydd, eller tar legen den tiden det tar? Eller blir de også sendt til sus? 

Som selvskader er det mye skam, jeg har sagt mange ganger at jeg mer enn gjerne skulle grodd en ekstra arm, for å kunne sy meg selv. Og i natt satt jeg og googlet hvor jeg kan kjøpe stiftemaskin, så jeg bare kan stifte kuttene mine selv nestegang. Etter at legevakten tydeligvis har begynt å ta seg veldig godt betalt for suturtråd. Den 20.12 var jeg på legevakten og sydde ca 25 sting, legen bedøvde to av fire kutt og brukte to tråder, pris? 177kr som er egenandelen for større kirurgiske prosedyrer på legevakten. I dag 23.12 var jeg igjen på legevakten, sydde 4 kutt, ingen bedøvelse, 16 sting, to tråder, pris? 357kr. 

Da jeg spurte hvorfor prisen hadde steget på tre dager fikk jeg til svar at de hadde lagt inn den ekstra tråden. Jeg skal selvsagt betale for utstyr som alle andre, men 180kr for en tråd syntes jeg at var himla dyrt, jeg sjekket derfor priser på apoteket, for 36 tråder av typen ethilon 4-0, som er det de pleier bruke, er prisen 1599kr dvs skarve 45 kr per tråd. Inkludert i egenandelen for større kirurgiske prosedyrer er en tråd, dermed skulle jeg betalt ca 222kr hvis det bare var den ene tråden? Kanskje litt mer, men ett påslag på 135kr er vel litt voldsomt.. 
legekonsultasjonen er jo utenom dette, og siden jeg har frikort er jeg heldig og den er gratis. 

Er økonomien i legevakten så dårlig at vi som er pasienter må betale overpris? Der henger jo lapper rundt om på legevakten som kan tyde på det, «ikke bruk bedøvelse med adrenalin uten at det er helt nødvendig, 5x så dyr som vanlig?». Isåfall lurer jeg på om jeg kan få stille med egne bandasjer og tråd, det vil være meget billigere. Eller om en lege kan gi meg ett lynkurs i stifting av kutt, så skal jeg aldri plage dere igjen. 

Jeg tåler mye, kanskje for mye noen ganger, to ganger på 10 års tett befatning med legevakten har jeg sendt klage, det burde sikkert vært mer. Jeg, og andre med samme problematikk er vår egen største fiende og kritiker, og vi trenger ikke at legevakt og annet helsevesen bidrar til det. Jeg har opplevd og kjent mye fordommer på kroppen, og kan gå hjem og som regel tenke at det var tankeløst eller at de ikke vet bedre, men hva med livredde anna på 18 eller lise på 13? Jeg håper de blir møtt på en bedre måte, og at legevakten tar seg ett lynkurs i selvskadingsproblematikk. 

No comments:

Post a Comment

Jeg setter stor pris på om du legger igjen ett lite hei når du har vært innom:D